ایسیوهای مختلف نصب شده بر روی ۲۰۶ و ۲۰۷ چه تفاوتی با هم دارند؟

در ابتدا باید تولید خودروهای مبتنی بر موتور tu5 و tu3 را به دو قسمت قبل از سال ۹۱ و ۹۲ به بعد تقسیم کرد.

بطور کلی محصولات خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷ (و حتی خودروهای بر پایه موتور Tu5 نظیر پارس  و SLX و سمندTu5 صادراتی) تا سال ۹۱ دارای کامپیوتر یا ایسیوهایی هستند که توسط کمپانی پژو فرانسه تامین می شده است. به عبارتی پکیج EMS (ایسیو، دسته سیم و سنسور) بدون دخالت ایرانخودرو و توسط مجموعه مادر برای خط ایران صادر می شده است.

ایسیوهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی:

موتور tu3: (تیپ ۲ و ۳)

ساژم (۸۱ تا ۸۵)
ولئو جی۳۴ (۸۶ تا ۹۱)

موتور tu5: (تیپ ۴،۵،۶ و ۲۰۷)
بوش ME7.4.4  از سال ۸۱ تا ۸۵
بوش ME 7.4.5 از سال ۸۶ تا ۹۱ (شامل دو مدل دریچه گاز پلاستیکی و فلزی)
ولئو جی ۳۵ از سال ۸۹ تا ۹۱ (مخصوص ۲۰۶ های SD دوگانه سوز تیپ V2 , V10)

ایسیوهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ ایرانیزه:

موتور tu3: (تیپ ۲ و ۳)

  • زیمنس (۹۳ تا ۹۹)
  • غرب استیل (۹۶تا کنون)
  • ای زد یو EZU ( از ۱۴۰۰ تا کنون)

موتور tu5: (تیپ ۵ و انواع ۲۰۷)

  • زیمنس   ۹۲ تا ۹۸
  • اس ست ۹۵ تا ۹۹
  • غرب استیل ۹۵ تا کنون
  • ایزی یو Easy U از سال ۹۵ تا ۹۷
  • بوش ME17.9.71 از سال ۹۵ تا ۹۷
  • ای زد یو EZU   از سال ۹۸ تا کنون
  • کزنس Kesens از سال ۱۴۰۰ تا کنون

در ۲۰۶ و ۲۰۷ های سال ۹۲ به بعد ایسیوهایی که نام بردیم استفاده شده است که از نظر نرم افزاری وسخت افزاری تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که در این قسمت بصورت مختصر به این تفاوت ها می پردازیم.

بوش (Bosch)

ایسیو بوش Me17.9.71 که بر روی ۲۰۶ و ۲۰۷ های مدل ۹۶ و ۹۷ نصب شده است از نظر نرم افزاری و سخت افزاری تفاوت زیادی با سایر ایسیو ها دارد و در ریمپ این مدل ایسیو جداول مختلفی وجود دارد که می توان به جداول پدال گاز و دریچه گاز برقی، پاشش سوخت، گشتاور و آوانس جرقه زنی و … اشاره نمود.

ایسیو های زیمنس

این ایسیو ها دارای یک کانکتور بوده که دسته سیم موتور را به ایسیو وصل می کند. در ایسیوهای زیمنس که خود مدل های مختلفی دارد (CbmE4-Cim-E4 و …) از نظر نرم افزاری داراری جداول گشتاور، پاشش سوخت، محدود کننده ها ، آوانس جرقه زنی، پارامتر شارژ کویل و دما و … می باشند که در ریمپ از آن ها استفاده می شود.

این ایسیو ها دارای یک سری جداول انحصاری بوده کو در ریمپ از آن جداول استفاده می شود ، ایزی یو (EeasyU) : این ایسیو ها دارای ۲ کانکتور بوده که دسته سیم موتور را به ایسیو وصل می کند. EeasyU قابلیت خواندن و ریختن برنامه از پورت دیاگ را دارد و نیازی به بازکردن ایسیو نیست. از نظر جداول مشابه با زیمنس بوده چون که از یک خانواده می باشند.

غرب استیل MAW

این ایسیو از سال ۹۵ مورد استفاده قرار گرفت و تامین کننده آن شرکتی در سمنان به همین اسم است که در قدیم تامین کننده ورق بدنه محصولات ۲۰۶ و رانا ایرانخودرو بوده است. بسیاری از قطعات استفاده شده در این ایسیو مانند دریچه گاز برقی، سنسور اکسیژن، سنسور دمای آب، کاملا با نوع بوش فرانسوی یکی بوده است اما در نوع کویل در موتور Tu5 کاملا متفاوت است و نوع مربوط به خودش یعنی MAW باید مورد استفاده قرار گیرد. البته کویل تیپ۲ یی با نمونه های فرانسوی یکی می باشد. خرابی دریچه گاز در این ایسیو شایع است.

موارد فوق توضیحی مختصر از انواع ایسیوهای موجود نصب شده بر روی ۲۰۶ و ۲۰۷ می باشد.

بهترین ایسیو برای موتورهای لوازمی

از نظر تیونینگ طاهری ایسیوهای زیمنس در خودروهای ۲۰۶ ایرانیزه در ریمپ راحت تر و بی دردسر تر از بقیه بوده و ریمپ تمام مدل های ایسیو بصورت یکسان خروجی دارد و هیچ یک از نظر خروجی اسب بخار بر دیگری برتری ندارد.

در گروه خودروهای ۲۰۶ فرانسوی هم بدون شک بهترین ایسیو برای خودروهای لوازمی بوش ME744 می باشد. این نکته جزو مسایلی است که در مورد تمام تیونرها صدق می کند.

ارسال دیدگاه